אחת לכמה זמן מגיעה אליי השאלה מאיפה משיגים מידע כזה או אחר , גם בפורמים השונים באינטרנט תמיד אפשר לראות שאלות בסגנון. והאמת שמידע טוב ואמין הוא בסיס די הכרחי לניתוחים גיאוגרפים שונים ולעבודת GIS בסיסית וזה די מתסכל שאין לך Data.

אז אפשר כמובן להשתמש במידע רשמי אם יש, אפשר למצוא ב – https://data.gov.il/ יש שם שכבות גיאוגרפיות שאפשר להוריד ויש לא מעט נתונים עם מידע גאוגרפי כמו קורדינאטות או כתובת שאפשר להשתמש מוזמנים להציץ בפוסט שכתבתי בנושא. אפשר לחפש אולי במקרה יש איזה מידע רלונטי בסרוויס רשמי כזה או אחר או בAGOL (אפשר לחפש פה ברשימה וכמובן להוריד את המידע או לצפות בו במגוון דרכים)

OSM כוחה של קהילה

יש כמובן את התשובה שכמעט אף פעם לא מאכזבת “תחפש ב OSM”.

אז מה זה OSM? בכמה מילים Open Street Map הוא פרוייקט מיפוי שיתופי מעין ויקפדיה של מיפוי שמאפשר לכל משתמש לערוך ולעדכן את המידע ובעצם יוצרת מאגר מידע גיאוגרפי חופשי ברמה הגלובלית. השימוש במידע כפוף לרשיון ODBL

Open Street Map

כדאי מאוד להכיר את מבנה הנתונים ב OSM וכמובן שהדרך הכי טובה היא להיות שותפים לפרוייקט ולהכיר את הממשק דרך הרגליים (או הידיים במקרה הזה..) יש ים של מידע וכללים וחוקים ל OSM שכדאי להעמיק בהם לפי הצורך.

הדבר הכי חשוב להכיר שמדברים על מבנה הנתונים ב OSM הוא להכיר את ענין התגיות , לכל יישות ב OSM ניתן להוסיף או להגדיר תגיות שונות שבעצם מכילות את כל המידע הרלוונטי על היישות. הנתונים בעצם שמורים במבנה של key:value. כך שלכל יישות ניתן להגדיר תגיות שונות ואין חובה שבכל יישות מסוג מסויים נשתמש בכל התגיות. יש כמה אתרים לגבי התגיות של OSM כדאי להתחיל כאן.

למשל בדוגמה הבאה קטע כביש מכביש 3 אפשר לראות תגיות כמו סוג הכביש, מספר נתיבים, מהירות מותר, ועוד.. תוכנות ניווט שמתבססות על OSM יעשו בין היתר שימוש בנתוני התגיות (למשל Valhalla)

לפני שנדבר על איך להוריד את המידע שאלה שתמיד עולה בקשר ל OSM היא על אמינות המידע ועד כמה אפשר להסתמך על המידע. אז כמובן שנדרשת ביקרתיות אבל בגדול התשובה היא שבישראל ובלא מעט מדינות אפשר בהחלט להסתמך על המידע ובלא מעט פעמים המידע ב OSM מעודכן יותר ממאגרי מידע רשמיים, יש לא מעט חברות שמתסמכות על OSM בפעילות השוטפת שלהם ודואגים גם הם לטיוב המידע. יש לא מעט מחקרים וכלים שונים לבדיקת המידע כדאי למשל להציץ באתר הזה של Mapbox

שיטות שונות להורדת המידע

המידע שנמצא ב OSM הוא כאמור ברמה גולבלית ולפני שמורידים מידע חשוב לשאול את עצמנו איזה מידע אנחנו צריכים, באיזה איזור גיאוגרפי ולהתאים את דרך ההורדה השונה לצורך שלנו. ישנה אפשרות להוריד את המידע ברמה גלובלית או את כל המידע באיזור מסויים, אפשר לחלופין להוריד מידע ספציפי באיזור מסויים ועוד ועוד לפי הצורך

גם לגבי פורמט המידע כדאי לדעת שאפשר להוריד בפורמטים שונים או רק לתשאל API ולקבל את המידע הרלוונטי שאנחנו רוצים . אני לא אפרט על כל השיטות להורדת המידע אבל אעבור על כמה שיצא לי להשתמש. כדאי כמובן להסתכל בדף הויקי של OSM בנושא. גם לגבי הפורמטים השונים אני לא ארחיב הפעם.

הורדה לפי מדינה או איזור

אם אתם צריכים להוריד את כל המידע לאיזור ספציפי (יבשת/מדינה/מחוז) אני ממליץ מאוד להשתמש באתר geofabrik אפשר להוריד במגוון רחב של איזורים מוגדרים מראש בפורמטים שונים (osm.pbf,SHP,osm.bz2) האתר נח וידידותי למשתמש , אפשר כמבן גם להתשמש בלינק ספציפי להורדה של מידע בפורמט הרצוי (בחלק מסקריפט וכו’)

תוסף ל ArcMap

יש תוסף ל ArcMap שמאפשר עריכה / הורדה / ניתוח של נתוני OSM יצא לי להשתמש בו כמה פעמים והוא סה”כ סבבה לגמרי.

שימוש ב API – overpass

אופציה חזקה מאוד לתשאול נתונים הוא שימוש ב API שמאפשר באמצעות שאילה יחסית פשוטה לשלוף נתונים צריך להבין את המנבה של השאילתה ואיך להשתמש אבל אופציה נהדרת למי שרוצה לחלץמידע ספציפי, בהמשך אני אכתוב על פלאגין ל QGIS שמבוסס על ה API , להרחבה על ה API כדאי לקרוא כאן אפשר למצוא שם גם קישורים לספריות בפייתון ו JS ועוד ועוד

QuickOSM תוסף ל QGIS

ברשימת תוספי החובה שלי ל QGIS נמצא התוסף הזה שמאפשר בצורה נוחה ופשוטה הורדת נתוני OSM ישירות למפה בQGIS ניתן להגדיר תיחום/תגיות וכו’ הנתונים יורדים כקובץ זמני שאפשר כמובן לייצא אותו, התוסף עובד בצורה מהירה וחלקה ולא נתקלתי בבעיות בשימוש.

התוסף בעצם מבצע שאילתא מול API , ניתן לבצע שאילתות פשוטות עם תגיות נפוצות וערכים נפוצים ואפשר גם להוסיף שאילותות ותגיות ספציפים , מי שקצת יותר מבין וידע מה הוא מחפש יכול ממש לכתוב שאילתא ולא להשתמש רק ב UI של התוסף.

דוגמה לשימוש בתוסף – או מאיפה לעזאזל משיגים שכבה של שבילים מסומנים

לפני כמה זמן חבר שאל אותי אם יש לי במקרה שכבה של שבילים מסומנים בארץ לצורך מחקר כלשהו, הוא הזכיר את המפה של IHM כדוגמה לאתר עם סימוני שבילים (אני לא נכנס פה לשאלת האחריות על סימוני השבילים ולא משחררים סרוויס רשמי עם כל המידע כמו שמתבקש וכן אני יודע שיש סרוויס שאפשר להגיע אליו ולחלץ את המידע…)

האתר של IHM למי שלא מכיר (מי שלא מכיר את האתר הנהדר הזה כדאי מאוד מאוד להכיר) מבוסס OSM מה שאומר שכל סימוני השבילים הם בעצם שבילים שנערכו ב OSM וסה”כ הוסיפו להם תגיות מסוימות כמו צבע או שם מסלול וכו’

לצערי אני קצת עסוק ואין לי באמת זמן לבדוק את הדברים לעומק אבל אמרתי לו שאנסה כמה דקות דרך QuickOSM, ההנחה שלי ההיתה שיש תגית לצבע השביל ולכן אנסה להוריד את כל הנתונים עם התגית הזו , בדקתי חצי דקה ב OSM וראיתי שיש תגית color אז עשיתי ניסוי קטן על קטע קטן ותוך כמה שניות קבילתי את המידע שחיפשתי

השאילתא
טבלת הנתונים

הרצה של אותה שאילתא על כל המדינה לקחה 2 דקות לא בדקתי את המידע לעומק ואני יודע שיש קצת זבל במידע לפי השאילתא הנורא פשוטה הזאת וכדאי להשתמש בשאילתות מורכבות יותר במידה ורוצים לקבל מידע איכותי יותר שימו לב שהמידע מתקבל כבר בסימבולוגיה מתאימה (צריך כמובן לייצא את המידע אם לא רוצים לאבד את המידע)

[elementor-template id="1652"]